“Black and white is abstract; color is not. Looking at a black and white photograph, you are already looking at a strange world.” – Joel Sternfeld

“The world is in color, you have to work at black and white.” – Andrew Maclean

Alles over mijn zwart-wit fotografie

Zoutelande ken je wel van die hit van Bløf die maar niet uit je hoofd gaat. Maar dit Zeeuwse dorp en andere plekken op Walcheren inspireerden al decennia geleden andere artiesten. Mondriaan, Van Heemskerck, Toorop: allemaal hebben ze op Walcheren alles wat Zeeland typeert geschilderd. Waarom de Zeeuwse kust nou zo interessant was om te schilderen? De hoge duinen, de brede stranden én het ‘Zeeuwse Licht’.

Is het licht in Zeeland dan echt anders dan in, bijvoorbeeld, Harlingen? Als je kijkt naar de landschappen in schilderijen van Hollandse meesters als Vermeer, Van Ruisdael en Mondriaan zou je denken van wel. In Nederland zou het licht zo bijzonder zijn, dat beroemde historische kunstenaars het verschijnsel probeerden vast te leggen. Filmmaker Pieter Rim de Kroon maakte er in 2004 zelfs de documentaire Hollands Licht over. Hierin stelt hij de vraag of het Hollandse licht anders is dan het licht boven andere landen.

Luminisme

Kunstenaar als Mondriaan, Van Heemskerck en Toorop maakten aan de Zeeuwse kust luministische werken: schildereijn die de nadruk leggen op sterke lichteffecten. Misschien zagen zij hier ook wel het Hollandse Licht. Waar de mythe of legende vandaan komt? Volgens Ernst van de Wetering wilden kunstenaars de chaotische natuur ‘ordenen’. ‘Dan kun je beter naar schilderkunstige oplossingen zoeken dan dat je het uit de natuur haalt.’ Dus de schilders gebruikten creatieve middelen om ruimte te creëeren. Er zijn volgens de kunsthistoricus zijn er in de 17e eeuw vijf miljoen schilderijen gemaakt, waarvan anderhalf miljoen landschappen die over de wereld zijn verspreid. Op basis van die werken kreeg het buitenland een idee van Holland en dus van het Hollandse Licht. 

 

‘Hollander beste imitator van de werkelijkheid’

Of het nu wel bestaat of niet, de meesten zijn het erover eens dat de historische kunstenaars iets bijzonders deden met het Hollandse licht. Kunstenaar Robert Zandvliet ziet bijvoorbeeld een verschil met Italiaanse schilders: ‘Als je naar de Italianen kijkt, lijkt het alsof ze veel meer een verhaal moeten vertellen. Dat je veel meer naar een soort decor zit te kijken met een verhaal. Terwijl je bij die Nederlanders het gevoel hebt dat je door het raam naar buiten kijkt. In Italië is er zoveel zon dat alles verbleekt. Hier knallen de kleuren’. Ook van Weteringen ziet dat de Hollandse meesters anders schilderden dan hun buitenlandse collega’s: ‘De Hollander werd gezien als de beste imitator van de werkelijkheid. Daar speelde licht een grote rol in.’ 

“Clouds come floating into my life, no longer to carry rain or usher storm, but to add color to my sunset sky.”

― Rabindranath Tagore

daarom ben ik fotograaf

En 1 met mijn camera

Als fotograaf beleef je avonturen die je van tevoren nooit voor mogelijk had gehouden. Je bezoekt de meest prachtige plekken en ontmoet bijzondere mensen en culturen. je kunt door middel van fotografie zelfs jouw grootste angsten overwinnen. Allemaal door de zoektocht naar de perfecte foto.

Wanneer je de perfecte foto die je in je hoofd had eenmaal hebt geschoten, ervaar je een moment van geluk en euforie. De perfecte foto roept een emotie op. Een momentopname die laat zien wie je bent en waar je waarde aan hecht.

wat tips voor jou

(als je het bijvoorbeeld leuk zou vinden om zelf foto’s te maken”)